HILANGKAN KESEDIHAN DENGAN MENGAMALKAN SURAH AL-GHAFIR AYAT 44

Kehebatan ayat 44 daripada surah al Ghafir ini banyak dibincangkan dan diseru untuk diamalkan oleh para ilmuwan. Ayat ini mengajak kita untuk membuat penyerahan seluruh jiwa hanya kepada Allah SWT. Sesungguhnya yakinlah Allah itu Maha Melihat dan Maha Mengetahui akan keadaan hamba-Nya.



Ayat ini menyeru kita bersandar teru kepada Allah dalam apa jua keadaan. Dsaat tiada lagi manusia yang mampu menenangkan rasa resah gelisah dihati kita, yakinlah hanya Allah yang mampu menghilangkan kesedihan dan luka lara tersebut dan menggantikannya dengan ketenangan, jiwa yang lapang, kegembiraan dan diberikan jalan keluar kepada masalah yang sedang dihadapi. 






Yakinlah dengan Maha Suci Allah, dialah yang memiliki segala yang ada di muka bumi ini. Mintalah kepada-Nya dan jangan sesekali berputus asa kerana Dia pastinya lebih tahu apa yang terbaik untuk hamba-Nya dan bila waktu yang terbaik untuk Dia memperkenankan doa hamba-Nya itu.


Jika kita melarat, dibenci orang, diuji dengan kesempitan hidup, dan bermacam dugaan lain, ingatlah Allah lah yang memberikan ujian itu dan bersangka baiklah kepada-Nya. Dengan ujian itu, sekiranya kita bersabar mungkin ujian itu mendekatkan lagi kita dengan Allah SWT dan dengan berkat kesabaran tersebut Allah SWT mengangkat darjat hamba-Nya yang sedang bersabar dengan ujian-Nya itu. 


Allah SWT Maha Melihat akan keadaan hamba-Nya, dan hanya Dia yang akan mengerti dan memahami segala rasa sakit pedih yang ada terbuku dihati kita. Apabila kita meluahkan atau mengadu kepada makhluknya belum tentu mereka akan memahami apa yang terjadi, tetapi sekiranya kita menyerahkan segalanya untuk diaturkan oleh Allah pasti Allah akan mengaturnya dengan sebaik-baiknya. 


Semoga ahli keluarga yang berhadapan dengan isu kematian disebabkan oleh jangkitan Corona Virus diberikan kekuatan dan bersangka baiklah dengan takdir Allah. Semoga kita semua dilapangkan dada dan diberikan jalan untuk mengatasi penyebaraan COVID-19. 

Comments