Ketahui BMI (Body Mass Index) untuk mengelakkan masalah kegemukan

Apa itu diet seimbang dan bagaimanakah cara mengira BMI ? 



Diet seimbang adalah pengambilan makanan mengikut keperluan badan masing-masing. Pengambilan makanan haruslah terdiri daripada pelbagai kelas makanan seperti karbohidrat, protin, vitamin, lemak , dan pelbagai mineral penting. 

Ramai orang menganggap diet itu adalah menahan lapar. Tanggapan tersebut adalah silap sama sekali. Diet tidak semetinya perlu menahan lapar. Ia bergantung kepada keperluan diet harian masing - masing. Keperluan diet seorang atlit atau buruh binaan tidak mungkin sama dengan keperluan diet seorang pekerja pejabat atau seorang pegawai bank. 

Setiap orang haruslah merancang diet yang bersesuaian dengan diri masing-masing. Sekiranya tidak pasti apakah diet yang perlu diamalkan bolehlah merujuk kepada pihak yang lebih pakar untuk mendapat nasihat dan panduan yang lebih spesifik.

Secara am nye, kita boleh menentukan diet kita dengan cara memastikan BMI ( Body Mass Index ) kita berada di julat yang betul. Melalui pengiraan BMI kita dapat mengetahui apakah berat kita ideal dengan ketinggian badan kita. Baca selanjutnya...

Comments