DIY : FACE MASK DARIPADA KAIN

Ramai yang agak terkesan dari segi ekonomi sepanjang tempoh PKP ni. Untuk mendapatkan bekalan mask agak sukar dan ada sesetengah pihak cuba untuk mengaut keuntungan di atas musibah yang dialami dengan menjual mask dengan harga yang lebih mahal.


Sebahagian besar kes sudah dapat mendapat perhatian daripada pihak kerajaan dan tindakan telah diambil dalam menangani isu ni. Tetapi tidak dinafikan, anda segelintir daripada kita berasa sedikit terbeban dari segi ekonomi untuk membeli mask yang ada di pasaran. So apa yang boleh di buat, terus menjaga diri masing-masing.


Dalam keadaan sekarang, stock mask sekarang agak terhad. Surgical mask yang menjadi kegunaan ramai di berikan keutamaan kepada golongan yang berisiko tinggi. So untuk yang lain, sila berdiam di rumah dan jangan sesekali menggunakan peluang yang ada untuk keluar sesuka hati tanpa sebarang tujuan penting. 


Untuk mereka yang diluar sana, yang masih perlu keluar untuk membeli barang-barang dapur atau sebagainya, sebagai alternatif, anda boleh menjahit mask anda sendiri dengan menggunakan mesin jahit atau jahitan tangan. Boleh di buat penyesuaian tersendiri seperti meletakkan lapisan kalis air atau sebagainya mengikut kreativiti masing-masing. Jangan sesekali keluar tanpa menggunakan mask, mungkin harini anda bernasib baik. Esok siapa tahu. Mencegah itu lebih baik daripada merawatnya.


Di sini ada beberapa video daripada you tube yang ada kongsikan cara untuk membuat mask yang simple. Maybe anda perlu sedikit kreatif untuk menyesesuaikannya untuk keperluan anda. 








Comments