TIP KERJAYA : SKOP KERJA BIDANG SUMBER MANUSIA (GAJI PEKERJA)

Bidang sumber manusia atau "human resource" lebih menjuruskan kepada pengurusan kakitangan syarikat. Kebiasaannnya kakitangan sumber manusia ni diberikan gelaran "HR". So dalam post ni sis akan menggunakan perkatanaan HR ni sebab lebih ringkas dan senang untuk korang fahami. 



Sis pasti ramai di luar sana yang berminat untuk berkerja didalam bidang admin atau sumber manusia. So, kali ni sis nak kongsikan bagaimana caranya uintuk korang menjadi seorang HR yang berdedikasi dan teliti dalam menjalankan tugas. Untuk adik-adik yang masih tercari-cari identiti seorang HR atau ingin mendalami ilmu HR, sis harap posting ini sedikit sebanyak dapat membantu korang semua.


Untuk skop kerja HR ni ada beberapa perkara penting yang perlu anda tahu dan pelajari. Di syarikat besar, mereka mempunyai ramai staf HR untuk memantau prestasi dan melatih dan memotivasikan para pekerja seiring dengan perkembangan syarikat. Kebiasaan untuk syarikat yang kecil, mereka akan mempunyai minimum seorang HR.Tugasan yang paling utama dan terpenting adalah untuk mengira gaji pekerja dengan teliti. Kebiasaanya, pada hujung atau awal bulan, HR akan mula sibuk untuk mengira gaji pekerja. Pengiraan gaji ni perlulah dilaksanakan dengan teliti. Korang perlu mengambil tahu berapa ramai pekerja yang ada supaya tiada tertinggal dalam pengiraan gaji. Dan korang jugak perlu tahu berkenaan jenis-jenis cuti yang mereka ambil dalam bulan tersebut untuk memastikan penolakan atau penambahan dalam kiraan nya nanti.


Contohnya, sekiranya mereka mengambil cuti tahunan, maka gaji mereka tetap berjalan ketika itu dan majikan perlulah membayar gaji seperti biasa. Sekiranya pekerja tersebut tidak mengambil cuti tahunan mereka, tetapi mengambil cuti yang tidak berbayar atau sering disebut sebagai "unpaid leave". Untuk cuti yang tidak berbayar ini, majikan tidak perlu membayar gaji untuk hari cuti tersebut. Sekiranya, berlaku cuti awam atau "public holiday" pekerja tidak perlu hadir bekerja, sekiranya dipanggil untuk berkerja, majikan perlu membayar gaji pekerja "double" untuk hari tersebut.


Untuk hal-hal melibatkan cuti awam, terdapat sedikit perbezaan untuk staf swasta atau kerajaan. Hanya ada 5 hari yang wajib diambil setiap tahun oleh setiap syarikat, dan sekiranya majikan memerlukan khidmat pekerjanya pada hari tersebut majikan perlulah membayar "double pay" kepada pekerja tersebut. Lain-lain tambahan pengambilan public holiday adalah tertakluk  kepada syarikat itu sendiri.


Kebiasaan untuk hal berkenaan cuti sakit, majikan perlu membayar gaji kepada pekerja tersebut dan pekerja juga perlulah menyediakan surat sakit dan meyerahkan kepada HR. HR jugak perlulah berhati-hati dengan cuti sakit tersebut, pastikan salinan yang di terima adalah original atau asli. HR juga boleh membuat panggilan kepada klinik tersebut untuk mengesahkan sijil sakit yang telah diberikan. Sekiranya, sijil itu adalah palsu, tindakan sewajarnya perlu di ambil dan pekerja perlu diberikan amaran dan tidak berhak untuk menerima cuti berbayar untuk hari tersebut.


Di dalam pengiraan gaji korang juga kena tahu berapa gaji pokok setiap pekerja dan berapa elaun yang diperuntukkan untuk setiap pekerja. Mungkin ada pekerja yang menerima elaun kehadiran, elaun sara hidup, elaun telco, elaun jualan atau elaun tanggungjawab yang perlu dibayar pada setiap bulan.



Selain daripada itu korang juga perlu tahu untuk mengira potongan caruman KWSP dan PERKESO dan korang jugak perlu memastikan potongan tersebut dicarumkan setiap bulan untuk setiap pekerja. Ini adalah sangat penting kepada pekerja anda terutamanya untuk masa sekarang. Korang jugak perlulah memastikan pembayaran dibuat di dalam tempoh masa yang diperuntukkan untuk mengelakkan majikan dikenakan penalti.


Sekiranya syarikat tersebut memberikan elaun tertentu untuk setiap tugas khas, korang perlulah menyusun atur dengan baik supaya tiada yang tercicir. Sekiranya tercicir anda perlu mengiranya semula dan membuat pembayaran semula. 


Selain itu, korang perlu tahu bagaimana untuk mengira potongan cukai bulanan. Kebiaasaan di syarikat besar, mereka mempunyai banyak tenaga mahir yang dibayar dengan gaji bulanan yang tinggi. Untuk pekerja tersebut, syarikat perlulah membuat potongan cukai bulanan dan dibayarkan kepada LHDN.


Sesetengah syarikat sangat berpegang kepada SOP dalam melaksanakan tugasan. Sekiranya ada dikalangan kakitanagn  tidak teliti atau cuai dalam melaksanakan tugasan yang diberikan, mereka akan dikenakan dimerit, bermakna gaji mereka akan di potong. 


Sis rasa secara asasnya untuk hal pengiraan gaji korang dah boleh tahu macam mana nak buat pengiraan gaji. Di lain lapangan insya Allah sis akan update dan share banyak lagi tip kerjaya kepada korang semua. So permulaan ni sis akan sentuh secara am sahaja. 


Semoga Allah bantu dan permudahkan urusan kita semua. Aaminn :)

Comments

  1. Tumpang tanya, saya baru lepasan ijazah HR tapi tiada pengalaman bekerja. Majoriti kerja kosong yang saya cari, pihak majikan lebih kepada pekerja berpengalaman 2 tahun & keatas.
    Apa yang perlu saya buat? Ada cadangan tak yang boleh dikongsi?

    Saya tahu ada banyak lagi kerja lain namun saya ingin mencuba dalam course yang saya ambil walaupun skills saya tidaklah seberapa mana berbanding dengan pekerja yang veteran lagi berpengalaman.

    P/S: Terima kasih atas perkongsian, ianya sangat membantu ingatan kembali.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kebanyakkan kerja hari ni memerlukan kita memiliki pengalaman. Apa yang sis boleh cadangkan awak try hantar permohonan kepada beberapa syarikat dan jangan sesekali putus asa. Sentiasa berdoa dan yakin dengan janji Allah. Orang yang berusaha dan sentiasa redha dengan ketentuan-Nya insya Allah akan dibantu dan diberikan jalan.

      Awak boleh mulakan dgn jawatan rendah terlebih dahulu. Yang penting awak berpeluang masuk ke dalam syarikat tersebut. Setelah masuk ke sana sentiasa alert dengan jawatan kosong y ada dan sentiasa tanamkan dalam diri untuk belajar banyak perkara.

      untuk menjadi HR awak perlu tahu banyak perkara. HR bukanlah tugasan yang biasa-biasa, awak perlu tahu skop-skop kerja yang ada dalam syarikat tersebut awak perlu peka dengan staff dan keperluan syarikat. Awak perlu seimbang di dalam perhubungan dengan staff yang lain dan dalam masa yang sama anda perlu memastikan semuanya seiring dengan hala tuju syarikat. Awak mestilah tegas dan tidak berat sebelah di dalam pergaulan dengan sesama staff.

      dalam masa y sama awak perlu ada kemahiran menggunakan komputer, words, excel.. dan jugak power point... sesetengah company besar memerlukan awak untuk membuat presentation dan byk lagi. Selain itu sediakan portfolio, atau siapkan diri anda dengan dokumen-dokumen HR. Seperti surat tawaran kerja, surat amaran, surat cuti, penyediaan payslip dan banyak lagi.

      Delete

Post a Comment

Pandangan dan cadangan yang bermanfaat sangat dihargai :-)